Jak dbać o wzrok?

TRZY ZASADY DOBREGO WIDZENIA:

1. Nie zaniedbuj badań

Osoby po 60 roku życia powinny badać wzrok częściej – przynajmniej raz do roku. Tak samo często, jak osoby, które znajdują się w grupie ryzyka oraz mają stwierdzoną wadę wzroku.

Objawy zaćmy:

  • obraz staje się nieostry, a coraz silniejsze szkła w okularach nie likwidują niewyraźnego widzenia
  • jasne kolory wydają się ciemniejsze
  • lepiej widzisz o zmierzchu oraz przy zachmurzonym niebie, a w jasnym świetle dziennym miewasz tzw. olśnienia
  • widzenie w nocy lub ciemnym pomieszczeniu z biegiem czasu staje się niemożliwe

2. Dbaj o dietę – jest ważna dla prawidłowego widzenia

  • Witaminy A i E

Jej zadaniem jest ochrona oczu, odbiór bodźców wzrokowych i prawidłowe widzenie. Dużo witaminy A znajdziesz w: marchwi, liściach brokułów, jarmużu, szpinaku, dyni. Uaktywnia się pod wpływem temperatury i w obecności tłuszczu.

Witamina E ułatwia wchłanianie witaminy A. Mówią o niej „witamina młodości”, więc i oczom przedłuża dobre życie, wspierając błony komórkowe. Sporo jej w orzechach, pełnym ziarnie, olejach.

  • Witamina B

Wspomaga pracę nerwu wzrokowego (skutkiem jego osłabienia jest jaskra), łagodzi objawy zmęczenia oczu i poprawia ostrość widzenia. Powszechnie występuje w pieczywie pełnoziarnistym, grubych kaszach i drobiu.

  • Witamina C

Silny przeciwutleniacz, zmniejsza tempo starzenia się wzroku i wzmacnia drobne naczynia krwionośne, które tak chętnie w oczach pękają oraz zapewnia im przy okazji prawidłowe dotlenienie. Witamina zmniejsza też ryzyko uszkodzenia fotoreceptorów siatkówki odpowiedzialnych za widzenie podstawowe czarno-białe i rozróżnianie kolorów. Skąd czerpać witaminę C? Jedz cytrusy, porzeczki, paprykę, pomidory, brokuły, natkę pietruszki.

Według niektórych badań odpowiednia ilość witaminy C w diecie może zmniejszyć ryzyko zachorowania na zaćmę o ponad 60%. Coraz częściej badacze podkreślają, że zależność między tą witaminą, a kataraktą może być naprawdę spora, gdyż sama choroba wydaje się być powiązana ze zmianami oksydacyjnymi w oku. A te witamina C normalizuje.

  • Cynk

Oko potrzebuje szczególnie mikroelementów: cynku i selenu. Zapobiegają one utracie wzroku, obniżają ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej. Cynk jest szczególnie potrzebny siatkówce, a jego niedobór prowadzi do krótkowzroczności. Zapewnij organizmowi te pierwiastki wprowadzając do diety mięso drobiowe, pełnoziarniste pieczywo, owoce morza i orzechy.

  • Luteina

Gromadzi się przede wszystkim w plamce żółtej oka i soczewce. Działa jak filtr chroniący przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB. Zapobiega uszkodzeniom delikatnych naczyń włosowatych siatkówki i receptorów reagujących na światło. Jest więc swoistym żółtym filtrem, broniącym plamki żółtej. Zmniejsza ryzyko wystąpienia zaćmy. Luteiny sporo jest w żółtku jaja, w szpinaku, kiełkach zbóż, selerze naciowym.

  • Kwasy omega-3

Zapewniają oczom naturalną ochronę przed uszkodzeniem warstw zewnętrznych, więc i infekcjami, poprawiają mikrokrążenie, generalne właściwe odżywienie. W kwasy omega-3 obfitują przede wszystkim tłuste ryby morskie.

3. Noś odpowiednie okulary

Nie eksperymentuj ze wzrokiem.  Jeśli zauważasz, że Twoje oczy działają mniej sprawnie, że źle widzisz z bliska lub nie sięgasz wzrokiem tak daleko, jak dawniej – zgłoś się do okulisty.

Nie pożyczaj okularów od znajomych, nie kupuj gotowych okularów dla daleko- czy krótkowidzów w aptekach, a tym bardziej na bazarach. Niech lekarz zbada oczy i przepisze odpowiednie szkła, a optyk dobierze właściwą oprawę. Profesjonalny dobór okularów jest niezwykle istotny. Przypadkowe, pożyczone, przez które niby to lepiej widzisz, mogą tylko zaszkodzić. A lekarza okulistę warto odwiedzać raz w roku, kontrolnie i profilaktycznie.

Oko to bardzo czuły narząd, który doznaje uszczerbku wskutek różnych nieprawidłowości w funkcjonowaniu organizmu. Dlatego dbając np. o serce, układ krążenia, czy nerki – zadbajmy także o wzrok.

 

 

MEDASCO S.A.
Zaćma
Korekcja laserowa
Telefon:
71 71 999 99


Koordynator:
733 355 220
biuro@medasco.pl
MEDASCO S.A.
Sanatoria
Rehabilitacja
Telefon:
71 71 999 99


Koordynator:
733 355 229
biuro@medasco.pl